مقدمه:

تحقیق و توسعه زیرمایه تمام شاخه های مدیریت است و کسی که نسبت به این شاخه از مدیریت اطلاع کافی نداشته باشد، عملا توانایی مدیریت ندارد زیرا نمی تواند از محیط درون و پیرامون شرکت یا سازمان خود دید کافی داشته باشد. ممکن است برخی افراد که اطلاع دقیقی از علم مدیریت ندارند، تحقیق و توسعه را یک فرایند هزینه بر بدانند اما واقعیت این نیست. وظیفه اصلی واحد تحقیق و توسعه آن است که با شناسایی راهکارهای کاربردی، سعی در افزایش افق دید، کمک به اخذ تصمیمات بهتر، کاهش هزینه، افزایش بهره وری، افزایش توان رقابت، و کاهش ریسک داشته باشد که همه این موارد باعث بقای شرکت یا سازمان می شود. شاخه های تحقیق و توسعه در هر صنعتی ممکن است است تفاوتهایی با سایر صنایع داشته باشد اما من توانستم آنچه که برای فعالیت مفید لازم است را در پنج شاخه تقسیم بندی کنم که در این گفتار به هرکدام بصورت جداگانه و در ادامه به آن پرداخته می شود:

  • مفاهیم عمومی
  • تحقیقات آماری
  • تحقیقات روان شناختی
  • تحقیقات بازار
  • تحقیقات فناوری و نوآوری
  • توسعه سازمانی

ارتباط تحقیق و توسعه در تمام شاخه های مدیریت هویدا است زیرا مدیری که نتواند تحقیقات کافی را انجام داده و به نتایج مفید دست یابد، بر اساس چه داده هایی می خواهد تصمیمی بگیرد؟ در بسیاری از سازمانها ممکن است وظیفه تحقیق و توسعه به برخی از واحدها واگذار شده باشد مثلا تحقیقات آماری به واحد مالی، تحقیقات بازار به واحد مارکتینگ یا فروش، تحقیقات روان شنماختی به واحد منابع انسانی، و تحقیقات فناوری و نوآوری به واحد انفورماتیک سپرده شده باشد بدون اینکه خودشان بدانند اما آنچه که مسلم است، کسی که از تمام این شاخه ها اطلاع داشته باشد توانایی بسیار گسترده تری در ارتقای سطح عملکرد مدیریتی خود خواهد داشت. توجه داشته باشید که در این گفتار به شاخه های فوق پرداخته نشده و صرفا درمورد اجرای صحیح تحقیق و توسعه سخن گفته شده است و شما باید بتوانید از این برنامه عملکردی و نکات گفته شده حوزه ی فعالیت خود بهره ببرید.

هدف از تحقیق و توسعه

هدف از تحقیق و توسعه افزایش دانش سازمانی جهت پیشرفت استراتژیک یا اصلاح آن است در جهت افزایش سود یا بازگشت سریع سرمایه که می تواند بوسیله ساخت محصول جدید یا اصلاح محصولات قبلی که هردو مطابق نظر مشتری باشد رخ دهد و باعث افزایش توان رقابت، گسترش برند، حفظ مشتری و... شود. این عمل باید فرایندمند بوده که می تواند برونسپاری یا درون‌سازمانی انجام شود و یکی از مولفه های آینده‌پژوهی است. هزینه استاندارد برای فعالیتهای تحقیقاتی باید در بودجه سالانه فرض شود که معمولا بین ۳.۵ الی ۱۵ درصد از سود شرکت است و با توجه به صنعت فرق می کند. نتایج تحقیق و توسعه در تصمیمات مدیریتی لحاظ می گردد.

بر مبنای نظریات: اورتگا، آرگیلز، پاترز، مندونکا

اگر شما با علومی مثل آمار، روانشناسی، فناوری اطلاعات و غیره از قبل آشنا بوده باشید، خواهید دید که مطالب بیان شده در این گفتار ممکن است با خاستگاه خود متفاوت باشند مثلا روش تداعی آزاد در روانشناسی با آنچه که اینجا می خوانید تفاوتهایی دارد زیرا در اینجا نظریات برای استفاده در علم مدیریت و خصوصا تحقیق و توسعه سفارشی سازی شده اند. در پایان هرکدام از موضوعات، اسامی نظریه پردازانی که در نوشتن این گفتار از نظریات ایشان بهره گرفته شده نوشته شده است تا شما بتوانید اولا با ریشه ی گفتار آشنا شوید ثانیا درصورت تمایل به آنها مراجعه کرده و دانش خود را گسترش دهید. لازم بذکر است گفتار پیش رو خلاصه ای از چندصد نظریه است و طبیعی است که صرفا مطالب کابردی و یا ریشه های تئوریک که در درک موضوع کمک کند ذکر شده اند.

 

فهرست سرفصلهای مدیریت تحقیق و توسعه:

با کلیک بر روی هرکدام از زیرشاخه های زیر می توانید وارد آن شده و مطالعه فرمایید. توجه فرمایید که این لیست خلاصه مهمترین مقالات حوزه منابع انسانی است لیکن با توجه به گستردگی موضوع، در آینده نیز تکمیل تر می شود. همچنین نظرات شما می تواند باعث غنی تر شدن مباحث شده و درصورتی که موضوعی را لازم می دانید، در بخش نظرات بیان فرمایید تا در آینده اضافه شود.

مفاهیم پایه ای تحقیق و توسعه

  1. سامانه هوش مشتری CI
  2. توسعه و گسترش بازار
  3. تحلیل و اقدامات اصلاحی زنجیره ارزش
  4. تکنیک حادثه بحرانی

تحقیقات و مطالعات آماری

  1. طراحی آزمون آماری
  2. روش شناسی سطح پاسخ
  3. خلاصه کاربردی طراحی تاگوچی
  4. آنالیز خوشه ای بازار
  5. اندازه گیری و محاسبه اندازه بازار
  6. شناسایی و محاسبه پتانسیل بازار
  7. شناسایی روند بازار و نرخ رشد
  8. اثر منحنی تجربه

تحقیقات و مطالعات روانشناسی

  1. تقسیم بندی روان‌شناختی بازار
  2. آموزش شکل دهی افکار عمومی
  3. مولفه های مصاحبه
  4. روش تداعی آزاد و ارتباط کلمات
  5. تست تکمیل جمله
  6. مدل جعبه سیاه
  7. مصاحبه برانگیختگی تصویری
  8. آزمون درک موضوعی TAT
  9. خلاصه تکنیک های درگیری عاطفی
  10. زیبایی شناسی روانی
  11. روانشناسی رنگها
  12. روانشناسی گشتالت و قوانین پراگنانز
  13. نظریه اطلاعات ساختاری
  14. خلاصه اثر فون رستورف
  15. پیشبینی استقبال مصرف کننده از طریق نظریه شناخت الگو
  16. تکنیک های حل مسئله
  17. اثر پردازش سیال
  18. نظریه هویت اجتماعی

تحقیقات و مطالعات بازار

  1. تحقیقات بازاریابی
  2. تحقیقات باراز یا رصد بازار
  3. تقسیم بندی بازار هدف
  4. تحلیل سودآوری شرکت
  5. موقعیت یابی
  6. تجزیه و تحلیل PEST و ماتریس SWOT
  7. تحلیل اثربخشی بازاریابی
  8. فرصت بازار چیست؟
  9. خلاصه امواج خرج کردن مشتریان
  10. تحلیل موقعیت 5C
  11. خلاصه مزیت رقابتی چیست؟
  12. خلاصه تعریف رفتار مصرف کننده
  13. ساختار تصمیم گیری خرید
  14. رویکردهای تصمیم گیری مصرف کننده
  15. ریسک مصرف کننده
  16. سوئیچینگ و هزینه سوئیچینگ
  17. آنالیز نرخ تبدیل
  18. عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی
  19. توسعه خرید ناگهانی و هیجانی
  20. تحقیقات و ارتقای وفاداری مشتری
  21. شناخت رفتار مشتریان وفادار
  22. دسته بندی مصرف کنندگان آنلاین
  23. مدیریت کانالهای توزیع

تحقیقات و مطالعات نوآوری و فناوری

  1. جامعه پیشتاز و نوآور
  2. توسعه خلاقیت در سازمان
  3. تشکیل بانک ایده چیست؟
  4. سنجش سطح آمادگی فناوری برای عرضه
  5. مراحل انتشار و پذیرش نوآوری جدید در بازار
  6. چرخه عمر فناوری یا TLC چیست؟
  7. خلاصه ی امواج کوندارتیف
  8. خلاصه انقلاب تکنولوژیکی
  9. تعریف نوآوری باز
  10. واسطه ها یا شتاب دهنده های نوآوری
  11. رادار فناوری چیست؟
  12. شبکه نوآوری مشارکتی چیست و چگونه است؟
  13. نقشه راه فناوری یا technology plan

مدیریت توسعه سازمانی

  1. خلاصه توسعه سازمانی
  2. پیشنیازهای توسعه سازمان و تمرکز زدایی
  3. خلاصه شناخت سازمان
  4. راهکارهای توسعه سازمان
  5. خلاصه توسعه در مدیریت سازمان
  6. تعریف خودنوسازی سازمانی
  7. مدیریت اقدام پژوهی در توسعه سازمان

به امید توفیقات الهی

دکتر هادی امیری فلاح