تحقیقات بازاریابی
با تحقیقات بازار متفاوت است و از طریق جمعآوری داده ها بوسیله ابزارهایی مانند مشاهده حضوری، نظرسنجی، ثبت شکایات، داده های آماری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، شبکه های اجتماعی، بررسی میزان فروش پس از تبلیغ، تست های A&B، ارتباط قوی با توزیع کنندگان، آموزش پرسنل سازمان و انگیزه دهی به ایشان، تحلیل دایمی رقبا، اطلاعات دلتی، پنل های مشاوره مشتری، خرید اطلاعات، و راه های ابداعی انجام می شود. خروجی اصلی تحقیقات بازاریابی بر اساس میزان دیده شدن تبلیغ یا آگاهی از برند، میزان جمع آوری سرنخ، و میزان تاثیر بر فروش کالا (تعدادی یا ریالی) سنجیده می شود. این داده ها در سامانه «هوش بازاریابی» برای تصمیم گیری های مدیریتی ثبت می شود و این سامانه در اکثر مواقع با CRM ادغام می شود. این فرایند شامل دو بخش
- جمع آوری داده های جدید
- آنالیز داده های قبلی
می شود که هردو باید مستمرا وجود داشته باشند. در هر مرحله می توان از ماتریس های SWOT و SEM استفاده کرد که معمولا در سامانه های رایانه ای بصورت اتوماتیک انجام می شود.
بر اساس نظریات: کاتلر، کوشی، جها، برنز، باش