تعریف نوآوری باز

در اثر رشد چشمگیر دانش در پنجاه سال گذشته، این ایده مطرح است که سازمانها باید از ایده های وسیعتری نسبت به دانش داخل سازمان استفاده کنند. نوآوری باز باعث کاهش هزینه تحقیق توسعه می شود، بهره‌وری را بالا می برد، کیفیت تحقیقات بازار را بهبود می بخشد، عملکرد برنامه ریزی و پروژه ها را ارتقا می دهد، باعث هم‌افزایی دانش داخل و خارج سازمان می شود، تحول دیجیتال را تسریع می کند، از اکوسیستمهای نوآوری بهره می برد، و مدل های بازاریابی را توسعه می دهد. همچنین نوآوری باز می تواند واحد تحقیق و توسعه را به یک واحد درآمدزا تبدیل کند. روش پیاده سازی نوآوری باز به شرح زیر است:

  1. تحقیقات خارج از سازمان باید وجود داشته باشد
  2. نوآوری را می توان از جوامع دیگر مثلا مشتریان نیز دریافت کرد
  3. شرکتها می توانند با یکدیگر در اشتراک نوآوری ها فعالیت کنند
  4. لازم است که شرکتها برای خریدن نوآوری مثلا از دانشگاه ها هزینه کنند
  5. شرکتها در جریان فرآیند تحقیق و توسعه به نوآوری هایی می رسند که برایشان کارایی ندارد و می توانند آنرا بفروشند
  6. در نوآوری باز باید دقت کرد که باعث نشت اطلاعات خصوصا درمورد مزیت رقابتی نشود
  7. نیاز است دانش سازمان درمورد درک نوآوری های جدید افزایش یابد و نیاز به کارشناسان خبره برای ترکیب نوآوری ها است که آن نوآوری را بشناسند و تحلیل کنند
  8. نوآوری باز باید برای طرفین توجیه اقتصادی داشته باشد
  9. می توان نوآوری های سازمانی را تبدیل به یک پلتفرم کرد تا سایرین بتوانند درقبال پرداخت هزینه از آن استفاده کرده، آنرا گسترش داده، یا آنرا شخصی سازی کنند
  10. یکی از راه های جمع آوری ایده، برگزاری مسابقات ایده‌پردازی است که در آن تشویقاتی نیز فرض می شود که علاوه بر جمع آوری ارزان ایده ها باعث درک بهتر مشتریان نیز می شود
  11. استفاده از طراحی و توسعه مشترک بین چند شرکت نیز باعث تسریع طرح، کاهش هزینه، و افزایش توان تحقیقاتی می شود
  12. برای توسعه محصولات قبلی می توان از شبکه های نوآوری استفاده کرد. در این روش، مشتریان و ذینفعان راهکارهایی برای توسعه محصول می دهند

بر اساس نظریات: هارتمن، چسبروگ، بوگرز، برتون، پیت، مک‌کارتی، کیتس، وست، لاکانی، زوبل، آلمیرال، ایورنینزی، جورجیو، گرکو، گالاگر، ماریس، لوکاتلی، کارول، هلفرت