واقعیت مجازی VR

در گذشته واقعیت مجازی برای عموم مردم جزو تکنولوژی های بسیار عجیب بود اما درواقع این تکنولوژی از چیزی بیش از زیرساخت های در حد موبایلهای هوشمند بهره نمی برد. درواقع هر چیزی که بتوان به کمک ابزارهای دیجیتال به صورت سه بعدی و یا بیشتر از آنچه که در دنیای فیزیکی وجود دارد دید را واقعیت مجازی می گویند. توجه شود که هرکدام از شاخه هایی که در ادامه بیان می شوند، آنقدر تخصصی هستند که شاید بتوان آنها را شاخه های جداگانه ای از فناوری اطلاعات دانست و در این موارد باید از کمک متخصصین در آن حوزه بهره گرفت. انواع سیستم های واقعیت مجازی شامل موارد زیر است:

  1. واقعیت افزوده AR : سیستم های واقعیت افزوده سعی دارند که از طریق داده های دریافتی بوسیله دوربین موبایل، داده های صوتی، موقعیت یابی GPS ، اسکن کردن یک QR ، ژیروسکوپ یا هر چیز دیگری که برای آن سیستم تعریف شده باشد، واکنشی که از قبل برای آن شرایط مشخص شده را نشان دهند. این واکنش شامل اضافه کردن یک آبجکت به دنیای واقعی در محیط مجازی است (یعنی مقلا یک خرگوش را به تصاویر دنیای واقعی که از طریق موبایل دیده می شود اضافه کند). در برخی از انواع AR تصاویر از طریق نمایشگرهای دیگر یا ویدیو پرژکتور یا لیزر در دنیای واقعی نمایش داده می شود.
  2. واقعیت ترکیبی MR : همان چیزی است که در واقعیت افزوده بیان شد با این تفاوت که کاربر می تواند بر آنچه که به صورت مجازی می بیند تاثیر بگذارد (مثلا یک توپ می بیند و می تواند آنرا شوت کند). نوع دیگری از واقعیت ترکیبی اینگونه است که کاربر می تواند از طریق ربات با دنیای واعی تعامل برقرار کند. مثلا جراح می تواند مریض را به صورت مجازی ببیند و او را جراحی کند و ربات نیز همین کار را بر روی یک بیمار واقعی در جای دیگری انجام دهد (جراحی از راه دور) واقعیت ترکیبی در صنایع پزشکی، نظامی، هوانوردی، و کار از راه دور استفاده می شود.
  3. فناوری لمسی Haptic technology : اصولا هر نوع ارتباطی که از طریق حواس لمسی از کامپیوتر به انسان منتقل شود را فناوری لمسی می گویند مثلا از لرزش دسته بازی Xbox گرفته تا سیستم های هیدرولیکی که شیب را در سیستم های شبیه ساز پرواز تداعی می کنند. این دسته از فناوری های واقعیت مجازی ارتباط عمیقی با علم رباتیک دارند.
  4. واقعیت توسعه یافته XR : در حال حاضر این واژه برای حجم عظیمی از خلاقیت های نوظهور در صنعت واقعیت مجازی استفاده می شود و هنوز تعریف دقیقی ندارد. مثلا شبیه سازی چشایی یا بویایی را نیز علاوه بر موارد فوق شامل می شود.

بر اساس نظریات: مانکمن، کادل، بیلینگ هارست، اندوجار، آرتاد، اسنیپر، گروم، جراردی، لاوسون، فاگان، راجرز