تحلیل سودآوری شرکت
این تحلیل بر مبنای پنج نیروی پورتر انجام می شود یعنی:
- راه های ورود تولیدکنندگان جدید به این بازار چقدر آسان است؟ اگر آسان باشد، باید سود را کم کنیم تا کسی رغبت نکند وارد بازار شود.
- تعداد مشتریان نسبت به فروشندگان چقدر است و اگر از ما خرید نکند چقدر ضرر می کنیم؟ مثلا در بازار قطعه سازی خودرو، قطعه سازان زیاد و خودروسازان کم هستند بنابراین خودروسازان به راحتی می توانند از ما نخرند. در این زمان قطعه سازان باید امتیازات زیادی به خودروساز بدهند که باعث کاهش سود ایشان می شود.
- تامین کنندگان مواد اولیه و خدمات چند شرکت هستند و آیا ما وابسته به چند شرکت محدود هستیم؟ اگر تعداد عرضه کنندگان کم باشد، ناچاریم به قیمتهای ناعادلانه در تامین مواد اولیه رضایت دهیم.
- تهیه محصول ما چقدر برای مشتری حیاتی است و چقدر باید امتیاز بگیرد تا از ما بخرد؟ اگر تامین آن محصول برای مشتری حیاتی نباشد و یا بتواند آنرا با محصول دیگری جایگزین کند، نمی توانیم سود قابل توجهی کسب کنیم و باید امتیازات زیادی به مشتری بدهیم تا خرید کند.
- رقابت بین تولیدکنندگان چقدر است؟ اگر بسیار شدید باشد، باید برای کسب مشتری از حاشیه سود خود کم کنند
بر اساس نظریات: پورتر، راینر، لوین، تانگ، گراندی