مدیریت کانالهای توزیع

شامل بررسی هزینه و رضایت مشتری از آن کانال است. معمولا شرکتها از چندین کانال توزیع استفاده می کنند مثلا دلیوری نوعی کانال توزیع است که با هزینه متعادل برای تولیدکننده، باعث رضایتمندی مشتری می شود اما این تولیدکننده از فروشگاه مرکزی نیز برای توزیع حضوری بهره می برد. در تحقیق و توسعه باید:

  1. رضایت مشتری و هزینه های کانالهای موجود بررسی شده و ارتقا یابند.
  2. کانالهای جدید شناسایی شده که ممکن است خودشان تبدیل به مزیت رقابتی شوند. مثلا یک پیتزا فروشی که دلیوری دارد، نسبت به آنهایی که ندارند با استقبال بیشتری مواجه می شود
  3. استفاده از کانالهای توزیع دیگران مثلا نمایندگی ها یا خرده فروشی ها.

یکی از اهداف مدیریت کانالهای توزیع، کاهش تداخل کانالها است که مثلا با منطقه بندی جغرافیایی یا دسته بندی انواع مشتریان حل می شود

بر اساس نظریات: دنت، آرمسترانگ، رایت، کاتلر، هریسون