رویکردهای تصمیم گیری مصرف کننده

مشتریان عموما با تمرکز بر یک یا چند رویکرد زیر اقدام به خرید می کنند. واحد تحقیقات بازار وظیفه دارد سهم هرکدام را در بازار هدف بسنجد و به تصمیم‌گیران در جهت بهبود آن گزارش دهد:

  1. کیفیت رقابتی: مشتری به دنبال بهترین کیفیت محصول است.
  2. برندسازی: مشتری به دنبال خرید از یک برند شناخته بر مبنای تاثیر اجتماعی است.
  3. لذت: برای برخی از مصرف‌کنندگان، برخی خریدها صرفا برای لذت است.
  4. قیمت رقابتی: بسیاری از مشتریان به مقایسه قیمتها با سایر رقبا می پردازند.
  5. تازگی و مد: برخی مشتریان بر این مبنا خرید می کنند مثلا در پوشاک یا رنگ نقره ای برای لوازم خانگی. این مورد مستلزم نوآوری است که در ادامه توضیح داده می شود.
  6. خرید ناگهانی: این مورد بیشتر برای مشتریان مرفه یا کالاهای ارزان است که کیفیت یکسانی در بازار دارند.
  7. گیج شدگی: وقتی اطلاعات فنی بسیار زیادی درمورد محصولات مشابه وجود دارد، مشتری سعی می کند دل به دریا بزند.
  8. عادت: مشتری سعی می کنند از مغازه یا برندی خرید کند که از قبل نسبت به استفاده از آن تجربه دارد.
  9. فرهنگ: مشتریان تابع یکسری استانداردهای فکری در مورد کالاهای خاص هستند مثلا فروش اسباب‌بازی های جنسی در فرهنگ ایرانی پذیرفته شده نیست.
  10. ریسک مصرف‌کننده: بصورت جداگانه در زیر بیان می شود.

بر اساس نظریات: داولینگ، میچل، راجرز، دسیلور، روزیتر، نیلسن، استرن، وبر، هاج