تحلیل موقعیت 5C
این راهکار بسیار به تحقیقات بازار شبیه است اما به دلیل آسان بودن، معمولا استقبال گسترده تری دارد هرچند تحقیقات بازار دقیقتر و کاملتر است. از این تحلیل می توان در کنار تحقیقات بازار نیز استفاده کرد. شامل پنج پارامتر است:
- ارزیابی شرکت خودمان از نظر اهداف، استراتژی ها، برنامه ها، تاکتیک ها، فرایندها، عملکرد سیستم، آنالیز بازاریابی، منابع انسانی، ظرفیت تولید، وضعیت دانش سازمانی و...
- ارزیابی رقبا شامل شناسایی رقبایی که در بازار ما حضور دارند، تحلیل رقبا از نظر اهداف و استراتژی هایی که دارند و میزان تولید و سایر پارامترها، همچنین پیشبینی نسبی ابتکارات آنها.
- تحلیل مشتریان شامل اندازه بازار، سطح درآمد مشتریان، نوع تبلیغات مناسب برای ایشان، نیازها و خواسته های مشتری، کانالهای توزیع مناسب، تعداد دفعات خرید، و انگیزه مشتری از خرید.
- تحلیل همکاران در چرخه ارزش شامل: تامین کنندگان، توزیع کنندگان، شرکای تجاری، آموزشگاه های تخصصی برای پرسنل، و کاریابی ها جهت تامین نیروی متخصص.
- تحلیل شرایط اقلیم کسب و کار مانند: محیط سیاسی، نهادهای نظارتی، قوانین اقتصادی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی، وضعیت اقتصاد عمومی مانند تورم، فناوری های موجود در بازار.
بر اساس نظریات: استینبرگ، اوری، ورگانتی، جردن، پورتر