سوئیچینگ و هزینه سوئیچینگ

مشتری ممکن است به دلایل زیر تصمیم بگیرد که از یک برند دیگر خرید کند:

  1. بازار دارای برندهای زیاد با تنوع محصول کم باشد و مشتری به برند خاصی وابسته نباشد مانند اقلام مصرفی
  2. وفاداران به برند معمولا برند خاصی را می خرند
  3. افرادی که به برند وابسته نیستند و عواملی مانند قیمت، کیفیت و... برایشان جذاب است. این دسته برای بازاریابی در بازار جدید ایده‌آل هستند
  4. کسانی که از یک برند تجربه منفی دارند
  5. مشتریانی که به تازگی وارد بازار شده اند و از برندهای موجود اطلاع ندارند. این دسته نیز برای بازاریابی راحت تر هستند.
  6. مشتریان وقتی حس کنند که با تغییر برند دچار خسارت می شوند، اگر خسارت سنگین باشد سعی می کنند که این کار را نکنند. مثلا کسی که از ویندوز استفاده می کند، درصورتیکه از مکینتاش استفاده کند باید قید نرم افزارهای ویندوز را بزند و به این موضوع هزینه سوئیچینگ می گویند. ما باید هزینه سوئیچینگ را برای مشتریان خود بالا ببریم و برای مشتریان سایر برندها کاهش دهیم تا به سمت ما جذب شوند.
  7. تغییر کانال: مشتری وقتی با یک کانال توزیع سخت مواجه شود، احتمالا به سراغ فروشنده ای دیگر می رود که کانال توزیع آسانتری دارد پس باید تا جای ممکن آنرا از طریق اصلاح زنجیره تامین تسهیل کرد.

بر اساس نظریات: نلسون، روزیتر، بلمن، دولاکیو، ژااو