راهکارهای توسعه سازمان
توسعه سازمان باید توسط کارمندان انجام شود و کارشناس یا مدیر بر آن نظارت داشته باشد به شرح زیر:
- توجه به جایگاه انسانی افراد نه منابع سازمان
- فراهم کردن زمینه توسعه فردی
- هدفگذاری اثربخشی سازمان
- ایجاد محیط هیجان انگیز و کاهش کسالتآوری جایگاه های سازمانی
- افزایش تأثیرگذاری پرسنل در امور
- توجه به نیازهای کارمندان
- افزایش اعتماد بین کارکنان با پرهیز مدیریت از دهنبینی
- مقابله با مشکلات بجای غفلت از آنها
- رفع تعارضات شغلی موجود در ساختار
- اصلاح یا حذف فرایندهای مخل
- آگاه سازی پرسنل از چشمانداز سازمان
- تشویق کارکنان در حل مشکلات
- مشارکت دادن کارکنان در تصمیمات و برنامه ریزی
- جایگزینی خطوط رسمی قدرت با دانش و مهارت شخصی
- آماده سازی اطلاعرسانی قبلی به پرسنل برای تغییرات
- ایجاد تغییرات به سود پرسنل
- آموزش دادن به یکی از پرسنل برای اجرای توسعه سازمانی که توانایی کافی در برقراری ارتباط با پرسنل داشته و مورد پذیرش پرسنل باشد
- تعهد مدیریت سازمان به توسعه بر اساس دانش توسعه سازمانی
- مدیریت باید بپذیرد که سازمان نیاز به اصلاح دارد
- تمام پرسنل در این امر کمک کنند
- فرایند توسعه سازمانی مختص یک مشکل نیست و کل سازمان را هدف می گیرد
- اصلاح سبک رهبری
- تشکیل گروه های تخصصی خودگردان با حدود اختیار و زیرساخت مشخص که پاسخگوی عملکرد خود باشند و درمواقع لزوم بتوانند از سایر بخشها کمک بگیرند
- احتیاط شدید درمورد ترومای عاطفی کارکنان که بر اثر این عوامل پدید می آید: کوچک سازی، برون سپاری، ادغام، اصلاح ساختار، تغییرات بسیار زیاد و سریع، تجاوز به حریم خصوصی، آزار و اذیت و سوء استفاده از قدرت. این عوامل در کارکنان باعث پرخاشگری، اضطراب، دلهره، بدبینی و ترس شده و باعث کاهش بهرهوری می شود بنابراین برای اخذ چنین تصمیماتی باید پرسنل به خوبی توجیه شوند و ضرورت آنرا درک کنند
بر اساس نظریات: دکلرک، آروید جانسون، بل، وندل، انگلوود، فیشر، فیتزجرالد، بنت، بکهارد، مارگولیس، اسپریتزر، بلیک، هکمن