راهکارهای توسعه سازمان

توسعه سازمان باید توسط کارمندان انجام شود و کارشناس یا مدیر بر آن نظارت داشته باشد به شرح زیر:

  1. توجه به جایگاه انسانی افراد نه منابع سازمان
  2. فراهم کردن زمینه توسعه فردی
  3. هدف‌گذاری اثربخشی سازمان
  4. ایجاد محیط هیجان انگیز و کاهش کسالت‌آوری جایگاه های سازمانی
  5. افزایش تأثیرگذاری پرسنل در امور
  6. توجه به نیازهای کارمندان
  7. افزایش اعتماد بین کارکنان با پرهیز مدیریت از دهن‌بینی
  8. مقابله با مشکلات بجای غفلت از آنها
  9. رفع تعارضات شغلی موجود در ساختار
  10. اصلاح یا حذف فرایندهای مخل
  11. آگاه سازی پرسنل از چشم‌انداز سازمان
  12. تشویق کارکنان در حل مشکلات
  13. مشارکت دادن کارکنان در تصمیمات و برنامه ریزی
  14. جایگزینی خطوط رسمی قدرت با دانش و مهارت شخصی
  15. آماده سازی اطلاع‌رسانی قبلی به پرسنل برای تغییرات
  16. ایجاد تغییرات به سود پرسنل
  17. آموزش دادن به یکی از پرسنل برای اجرای توسعه سازمانی که توانایی کافی در برقراری ارتباط با پرسنل داشته و مورد پذیرش پرسنل باشد
  18. تعهد مدیریت سازمان به توسعه بر اساس دانش توسعه سازمانی
  19. مدیریت باید بپذیرد که سازمان نیاز به اصلاح دارد
  20. تمام پرسنل در این امر کمک کنند
  21. فرایند توسعه سازمانی مختص یک مشکل نیست و کل سازمان را هدف می گیرد
  22. اصلاح سبک رهبری
  23. تشکیل گروه های تخصصی خودگردان با حدود اختیار و زیرساخت مشخص که پاسخگوی عملکرد خود باشند و درمواقع لزوم بتوانند از سایر بخشها کمک بگیرند
  24. احتیاط شدید درمورد ترومای عاطفی کارکنان که بر اثر این عوامل پدید می آید: کوچک سازی، برون سپاری، ادغام، اصلاح ساختار، تغییرات بسیار زیاد و سریع، تجاوز به حریم خصوصی، آزار و اذیت و سوء استفاده از قدرت. این عوامل در کارکنان باعث پرخاشگری، اضطراب، دلهره، بدبینی و ترس شده و باعث کاهش بهره‌وری می شود بنابراین برای اخذ چنین تصمیماتی باید پرسنل به خوبی توجیه شوند و ضرورت آنرا درک کنند

بر اساس نظریات: دکلرک، آروید جانسون، بل، وندل، انگلوود، فیشر، فیتزجرالد، بنت، بکهارد، مارگولیس، اسپریتزر، بلیک، هکمن