مراحل انتشار و پذیرش نوآوری جدید در بازار

همیشه استقبال بازار از تمام محصولات از جایی شروع شده، در جایی به اوج می رسد، و سپس به سمت افول می رود پس یک حرکت سینوسی دارد که بوسیله آنالیز آماری بر اساس میزان فروش محصول مشخص می شود. محل انتشار یک نوآوری جدید، زمانی است که محصول قبلی هنوز به مرحله افول نرسیده باشد.

پذیرش نوآوری دارای چهار پارامتر اساسی است که تمام جزئیات آن باید قبل از انتشار نوآوری سنجیده شود:

  1. ماهیت و میزان نوآوری: نوآوری هر ایده، کالا یا فرآیند جدیدی است که توسط جامعه جدید تلقی شود پس این موضوع باید توسط آزمایشهای ابتدایی بر بخشی از جامعه مشخص شود که جدید تلقی می شود یا خیر
  2. کانال های ارتباطی: مسیر آشنایی جامعه با نوآوری که می تواند سایت، نمایشگاه، و... باشد
  3. زمان: اشاره به دسته هایی از مشتریان است که نوآوری را به سرعت و یا با تاخیر می پذیرند و خود شامل موارد زیر است:
    1. مبتکران ۲.۵٪ از کل که به سرعت می پذیرند و می خرند. آنها معمولا: جسورند، ریسک می کنند، اهل تحقیق و دارای دانش هستند، در جامعه حضور فعال دارند، وضعیت مالی مناسبی دارند، مشاغل فناورانه دارند، جوان هستند، تحصیلات بالایی دارند.
    2. پذیرندگان اولیه ۱۳.۵٪ از کل: از محصولات جدید استقبال می کنند، دانش متوسط دارند، دیگران به آنها نگاه می کنند و بعد می خرند یعنی رهبران عقیده هستند، دارای جایگاه اجتماعی بالا و تحصیل کرده اند
    3. اکثریت زودهنگام ۳۴٪ از کل: تمایل به تصمیم گیری سنجیده دارند، سطح اجتماعی و تحصیلات متوسط دارند، کمی بیشتر از عموم جامعه به نوآوری تمایل دارند
    4. اکثریت دیرهنگام ۳۴٪ از کل: معمولا اهل ریسک نیستند، تمایل جدی به نوآوری ندارند اما وقتی جامعه استقبال کرد می خرند
    5. جامانده ها ۱۶٪ از کل: بسیار محتاط هستند، در مقابل تغییر مقاومت می کنند، ریسک نمی کنند، وقتی شکست نخوردن نوآوری اثبات شد به سمت آن می روند، سنت گرا هستند، شخصیت درونگرا دارند، معمولا مسن بوده و تحصیلات کمی دارند، ثروتمند هستند
  4. سیستم اجتماعی: عوامل مهم که به پذیرش اجتماعی منجر می شود به شرح زیر است: برتری و مزیت این نوآوری نسبت به انواع قبلی مشهود باشد، با ارزشها و سبک زندگی و عادات جامعه تناسب داشته باشد، استفاده از آن آسان باشد و نیاز به دانش خاصی نداشته باشد، هر فرد بتواند آنرا در مقیاس محدود آزمایش کند چون جدید است و شناختی از آن ندارد، در دسترس باشد و مشتری با آن در جامعه مواجه شود، پذیرش نوآوری بصورت داوطلبانه باشد نه اجباری، مشکلی از جامعه را رفع کند، هزینه ای که مشتری می پردازد عقلانی باشد، نتیجه ی مثبت استفاده از نوآوری قبل از خرید قابل اثبات باشد

بر اساس نظریات: راجرز، پیترسون، هولمن، دسیلور، مک‌گراث، روزیتر، آدامز، باگوزی، هاموند، باسکوویچ، باس، دیویس، کرونان