خلاصه مدیریت رسانه چیست؟

مبحث مدیریت رسانه شامل موارد بسیاری است که شاید اکثر آنها در سایر مباحث مدیریتی مطرح شده باشند. در یک نگاه جامع، مدیریت رسانه را باید شامل تمام شاخه های مدیریت مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول دیجیتال، مدیریت آینده پژوهی و... دانست زیرا رسانه نیز یک سازمان است و نیاز به دانش مدیریتی دارد. اما با توجه به اینکه شاخه های مذکور به صورت جداگانه مطرح شده اند، در اینجا صرفا به آنچه که مشترک با سایر شاخه های مدیریت نیست می پردازیم.

پس از مطالعه این گفتار خواهید دید که مباحثی مانند تفکر و سواد رسانه ای، مهندسی خبر و سایر مسائل مرتبط نیز تبیین شده اند و شما می توانید دیدگاه جامع و قابل فهمی از این تعاریف که متاسفانه در سالهای گذشته دستخوش انواع استفاده های ابزاری قرار گرفته اند داشته باشید. من در تمام بخش‌ها سعی کرده ام نگاهی بی‌طرفانه به مسئله داشته باشم اما وقتی که شما آنرا مطالعه کنید، خواهید دید که برخی از این مباحث با رفتار برخی رسانه ها همخوانی دارد لذا ممکن است که فکر کنید که درخصوص تحلیل رسانه ای خاص نوشته شده اما ابدا اینطور نیست. تمام آنچه که در ادامه ی گفتار مشاهده خواهید کرد، مباحثی است که برای شناخت عملکرد تمام رسانه ها یکسان است.

ریشه های گفتار:

مدتی است که مشغول تحقیق در مورد مهندسی رسانه هستم و جالب است به شما بگویم که ابدا رفرنس قابل توجهی جز کتاب موج سوم از الوین تافلر نیافته ام که البته همین کتاب نیز به ریشه های انفجار اطلاعات و نتایج آن می پردازد و نه مدیریت رسانه. کتابی دیگر نیز توسط آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با نام تفکر و سواد رسانه ای برای پایه دهم متوسطه منتشر شده که من در آن تکنیک های مهندسی خبر را ندیدم جز یکی دو مورد که به صورت سطحی و با اهدافی قبلی بیان شده بود. در یک نظرسنجی که با جامعه آماری ۳۰۰ نفری در توییتر که اکثر حاضرین در آن ادعای روشنفکری دارند برگزار کردم، مشخص شد که ۷۴٪ از شرکت کنندگان اطلاعی از موضوع مهندسی خبر ندارند. همچنین جستجوی فراوانی در اینترنت کردم تا ببینم که آیا مطلبی به زبان فارسی یا انگلیسی در این باب نوشته شده است یا خیر که در کمال تعجب هیچ نیافتم و یا هرچه که یافتم شدیدا مغرضانه بود و نمی شد به آنها استناد کرد. گویا صاحبان رسانه (با هر تفکری) علاقه ندارند که مردم با این تعریف آشنا شوند و مردم نیز نمی دانند که باید به دنبال چه بگردند. اما نکته ی امیدوارکننده آن است که برخی افراد در نظرات خود به جنبه های مختلفی از مهندسی خبر اشاره کردند که البته پراکنده بود بنابراین به این نتیجه رسیدم که بیانی بی‌طرفانه به این مبحث داشته باشم. اگر شما سایر مقالات من را مطالعه کرده باشید، خواهید دید که در آنها از نظریات و گفتار اندیشمندان آن حوزه استفاده می کنم اما در این مقاله ابدا چیزی وجود ندارد که بخواهم به آن استناد کنم جز برخی تکنیک های روانشناسی، مدیریت روابط عمومی، تبلیغات، تحقیقات آماری، و... که در آنجا به رفرنس ها اشاره شده است. امیدوارم این گفتار مفید واقع شود.

فهرست سرفصل های مدیریت رسانه

با کلیک بر روی هرکدام از زیرشاخه های زیر می توانید وارد آن شده و مطالعه فرمایید. توجه فرمایید که این لیست خلاصه مهمترین سرفصل های حوزه مدیریت رسانه است لیکن با توجه به گستردگی موضوع، در آینده نیز تکمیل تر می شود. همچنین نظرات شما می تواند باعث غنی تر شدن مباحث شده و درصورتی که موضوعی را لازم می دانید، در بخش نظرات بیان فرمایید تا در آینده اضافه شود.

1- مفاهیم پایه ای رسانه:

2- رفتار، عملکرد و کارکرد رسانه

3- مهندسی خبر

4- مستند هدفمند

به امید توفیقات الهی

دکتر هادی امیری فلاح