تکنیک ساندویچ در تولید خبر

این تکنیک یکی از پرکاربردترین تکنیک‌ها در مهندسی خبر است و به توالی ارائه اخبار و طول زمان پخش هر خبر اشاره دارد. انواع استفاده از تکنیک ساندویچ به شرح زیر است:

  1. فرض کنید که یک رسانه قصد داشته باشد خبری را ارائه کند اما نخواهد که آن خبر باعث واکنش اجتماعی جامعه مخاطبین شود. در این حالت ابتدا آن خبر را گفته و سپس مجموعه ای از اخبار بی اهمیت و یا اخباری که به مخاطب «حس خوب» القا کند را پخش می کند. مثلا ابتدا خبری کوتاه از ریزش یک ساختمان مطرح شده و سپس چند خبر طولانی درمورد برداشت گل و گلاب گیری.
  2. همین تکنیک برای افزایش تأثیرگذاری نیز استفاده می شود مثلا برای تخریب مخالفین، چند خبر طولانی و بصورت متوالی پخش شده و سپس اخبار تمام می شود.
  3. گاهی نیز از تکنیک ساندویچ برای برجسته کردن یک خبر استفاده می شود به نحوی که خبر مهمتر (از نظر رسانه) در بین دو خبر کم‌اهمیت قرار داده می شود. در این موارد معمولا به صورت ناگهانی لحن بیان خبر نیز تغییر کرده و یا از تصاویر هیجان آور (مثلا برای تحریک حس خشونت) استفاده می شود.
  4. گاهی ممکن است اخبار به صورت ضد و نقیض پخش شود مثلا ابتدا خبری درمورد تهدید حمله ی نظامی توسط کشور خارجی به صورت کوتاه پخش شده و سپس خبری درمورد دستاوردهای جدید ارتش با زمان نسبتا طولانی پخش شود تا خبر قبلی را خنثی کند.