اصول برنامه تشویقی مشتری چیست

این برنامه‌ها برای ترغیب افراد به انجام کاری طراحی می‌شود و طیف این افراد می‌تواند از کارمندان تا مشتریان متفاوت باشد. همچنین کاری که به آن ترغیب می‌شوند می‌تواند شامل هر چیزی باشد مثلا فعالیت بهتر در کار یا خرید توسط مشتری. با توجه به موضوع این گفتار که در شاخه بازاریابی و CRM است، ما صرفا به تشویقات مشتری می‌پردازیم. برخی از انواع برنامه‌های تشویقی به شرح زیر است:

  1. برنامه‌های امتیازدهی: به مشتریان بابت انجام کارهای متفاوتی که برای شرکت مهم است، امتیاز داده می‌شود و مشتری می‌تواند از این امتیازات برای کارهایی که قبلا تعریف شده است استفاده کند. توجه شود که امتیازدهی و نحوه استفاده از آن باید منصفانه و جذاب باشد تا مشتری در آن شرکت کند.
  2. حراجی: یکی از بهترین راهکارها که تقریبا همیشه پاسخ مثبت دارد، استفاده از حراجی است. توجه شود که در برنامه‌های حراجی باید تفاوت‌های محسوسی بین مشتریان وفادار و جدید وجود داشته باشد.
  3. برنامه تشویقی فروشندگان: این مورد معمولا برای ترغیب فروشندگان به فروش محصولات ما انجام می‌شود و عموما شامل امتیازات تبلیغاتی و درصد تخفیف قابل توجه است. این موارد با توجه به شرایط بازار تعیین می‌شود.
  4. اعطای پاداش‌های نقدی/کارت هدیه: این یکی از موثرترین روش‌های رضایتمندی مشتری است و به او بابت هر خرید، پاداش نقدی در همان لحظه داده می‌شود.
  5. اعطای اعتبار: برخی شرکتها به مشتریان خود اعتبار می‌دهند تا از خدمات همان شرکت استفاده کنند (اصطلاحا کیف پول مجازی). این روش در ابتدا جذاب بود اما در حال حاضر کارایی خود را نسبتا از دست داده است.
  6. جوایز غیر نقدی: به صورت همان جوایز نقدی است با این تفاوت که به مشتری یک کالا به همان ارزش داده می‌شود. گاهی ممکن است حق انتخاب به مشتری داده شود که نتایج چشمگیری دارد.
  7. اعطای تقدیرنامه: این کار باید صرفا با در نظر گرفتن شرایطی انجام شود که ارزش تقدیرنامه یا گواهینامه را کاهش ندهد. مثلا یوتیوب برای یوتیوبرهای حرفه‌ای لوح صادر می‌کند اما ضوابط آن به قدری سخت است که دارنده‌ی لوح به آن افتخار کند.
  8. مسافرت مجانی: یک نوع دیگر از ابزارهای تشویقی است.
  9. برنامه‌های ترکیبی: می‌توان تمام یا بخشی از موارد فوق را به صورت همزمان در باشگاه مشتریان ارائه نمود و انتخاب هدیه را به خود مشتری واگذار نمود.

بر اساس نظریات: رایشلد، شث، ساسر، سیسودیا، راجندرا، دنسر، والاس، تامسون، هاین، کالینز، گارنفلد، اگرت