مدل یکپارچه بلوغ فرآیند CMMI (تضمین کیفیت)

از این مدل برای بهینه سازی و سنجش سطح بلوغ (موفقیت) فرایندهای داخل سازمان استفاده می شود. این مدل بیان می دارد که فرایندهای شرکتها به صورت تدریجی و جداگانه رشد کرده و به بلوغ میرسند و ممکن است بخشی از فرایندهای یک شرکت به بلوغ رسیده و بخشی هنوز نوپا باشد. ما در اینجا به بررسی کامل CMMI نمی پردازیم بلکه سعی می کنیم یک مدل اجرایی آسان برای تمام ساختارها و سازمانها پیشنهاد دهیم. برای اجرای CMMI هرکدام از فرایندهای اصلی شرکت را از سایر فرایندها تفکیک می کنیم مثلا فرایند استخدام از مرحله درج آگهی شروع شده و تا مرحله شروع به کار پرسنل ادامه دارد و فرایند آموزش پرسنل از زمان جذب تا مرحله پایان آموزش ادامه خواهد داشت. بنابراین:

  1. ابتدا فرایندهای شرکت را یادداشت می کنیم.
  2. سپس فرایندها را از یکدیگر تفکیک می کنیم.
  3. انتخاب می کنیم که این بلوغ فرایند را می خواهیم به صورت مرحله ای انجام دهیم یا پیوسته.
  4. مناطقی از فرایندها که باید بهبود یابند شناسایی می شوند.
  5. به هرکدام از فرایندهای سازمان از 1 تا 5 امتیاز می دهیم (مبنای این امتیاز دهی شامل مواردی است که موضوع تعهدات آن فرایند به سایر فرایندها را مشخص می کند. مثلا در فرایند تولید، مشخص است که امتیاز دهی بر اساس میزان پاسخگویی شرکت به خواسته های بازار است).
  6. برنامه بهبود برای هرکدام از نقاط ضعف فرایندها به همراه مدت اجرا و متولی مشخص می شود
  7. برنامه بهبود آغاز می شود. در این حین، شاخص های سنجش بلوغ سنجیده می شوند.
  8. پس از پایان برنامه بهبود، سنجیده می شود که تا چه حد موفقیت آمیز بوده است.
  9. اگر نیاز به بهبود مجدد وجود اداشته باشد، مجددا پروژه تعریف می شود.
  10. نظارت بر وضعیت فرایندها (که افت نکرده باشد) هر شش ماه انجام می شود.

بر اساس نظریات: یوردون، واینبرگ، دیمارکو، پارناس، کنستانتین، نولان، هامفری، کرزابی، پولاک، وبر، کورتیس