بازرسی کیفیت چیست

اصلی ترین دلایل بازرسی کیفیت شامل موارد زیر بوده و یکی از مهمترین ابزارهای بهبود مستمر است:

  1. اطمینان از اجرای صحیح و موفقیت آمیز بودن فرایندهای مدیریت کیفیت که در صورت نیاز اصلاح شوند
  2. شناسایی فرایندهای کیفی که در اجرا با چالش مواجه شده اند و رفع این چالش ها
  3. شناسایی الگوهای موفقیت آمیز کیفی و اجرای آن الگوها در سایر بخشها
  4. شناسایی محصولات، خدمات، و اطلاعات معیوب و جلوگیری از عرضه یا انتقال آنها به ایستگاه های کاری بعدی

عموما بازرسی کیفیت به چهار صورت اصلی اجرا می شود:

  1. بازرسی ورودی: مواد اولیه در حین ورود به خط تولید آزمایش می شوند
  2. بازرسی خروجی: محصول نهایی در هنگام خروج از خط تولید بررسی می شوند
  3. بازرسی ایستگاهی: تولیدات در هر ایستگاه کاری از ظر کیفی بررسی شده و سپس به ایستگاه بعدی می روند
  4. بازرسی جامع: فرایندها از طریق اتوماسیون و ERP به صورت اتوماتیک بررسی می شوند. برای این شکل بازرسی کیفیت لازم است دستورالعمل ها و فرایندهای مدیریت کیفیت به صورت کامل در سازمان اجرا شده باشند.

اما از نظر بازرسی کیفیت در تعداد تولید، سه روش اصلی وجود دارد:

  1. بازرسی کامل: در این حالت تمام محصولات مطابق استانداردهای سازمان بررسی می شوند.
  2. بازرسی گزینشی: در مواردی که تولیدات یک شرکت بسیار زیاد باشد (مثلا در صنایع خوراکی) امکان تست تمام محصولات ممکن نیست. در این زمان، محصولات تولید شده بر اساس الگویی  از پیش تعیین شده (مثلا مقیاس 1 به 10 یعنی 1 عدد از هر 10 عدد محصول) بررسی می شوند.
  3. بازرسی فرایندی: در این روش، محصولات به صورت متناوب در ایستگاه های کاری مختلف بررسی می شوند.

توجه: این بازرسی ها می توانند در واحدهای ستادی و غیر تولیدی عموما شامل مباحث کنترل کیفیت اطلاعات می شوند.

بر اساس نظریات: ایوانز، پارکر