سیستم تولید تویوتا

سیستم تولید تویوتا شامل تمام شاخه های تولید شده اما تمرکز اصلی آن بر توجه به خواست مشتری و بهبود مستمر است از این جهت می توان آنرا یک الگوی مناسب برای بهبود مستمر نیز دانست. این سیستم توسط ساکیچی تویودا ابداع شده و بعدا توسط افراد دیگری توسعه داده شد. زیرمایه های این سیستم با سایر سیستم های بهبود کیفیت مانند PDCA و کایزن همپوشان است اما در برخی نقاط نقاط برجسته ای نیز دارد. در سیستم تویوتا سه نوع معضل تحت عناوین موری، مورا، و مودا مطرح می شوند که سازمان باید آنها را به حداقل برساند. (این موارد جداگانه بیان شده اند) اما در بیان خلاصه شامل موارد زیر هستند:

  1. موری: شناسایی ظرفیت تولید (یا خدمات) در ایستگاه های کاری و محول کردن کار به اندازه ظرفیت.
  2. مورا: کاهش ضایعات و زمان انجام کار از طریق اصلاح فرایند، ماشین آلات، آموزش پرسنل، و...
  3. مودا: رفع تمام عواملی که باعث افزایش هزینه و کاهش کیفیت می شود تا رضایت مشتری افزایش یابد.

یکی از بنیادی ترین مباحث در سیستم تولید تویوتا آن است که جزئیات آنرا تمام پرسنل بدانند و آموزش کافی دریافت کرده باشند و این اصول را به عنوان فرهنگ و هنجار سازمانی پذیرفته باشند. خلاصه مفهومی اصول سیستم تولید تویوتا شامل مفاهیم اساسی زیر است:

  1. هر چیزی فقط درصورتی که لازم باشد و فقط به مقدار مورد نیاز ساخته شود.
  2. همه چیز بر اساس برنامه پیش رود.
  3. تمام مشکلات سازمانی باید در اولین زمان حل شوند و هرگز نباید به آینده موکول شوند.
  4. همیشه سعی شود نیاز به هر چیزی به حداقل برسد.
  5. کایزن به صورت منظم اجرا می شود و همیشه هدف بر پیشرفت مداوم است.
  6. تمام سازمان در قبال مردم مسئول است و باید به ایشان احترام بگذارد (خصوصا با تولید محصول باکیفیت و درک مشتری)
  7. تمام پرسنل باید رشد شخصی و حرفه ای داشته باشند و شرایط این رشد توسط سازمان به پرسنل داده می شود.
  8. همه چیز تیمی است اما افراد باید توانایی ابراز خلاقیت فردی را نیز داشته باشند.
  9. سازمان باید مثل لاکپشت عمل کند نه خرگوش (آهسته اما پیوسته).
  10. هرجا که مشکلی در فرایندها رخ داد، اجرای آن فرایند متوقف می شود و مشکل حل می شود (از سر هم بندی پرهیز شود).
  11. هرگز کاملا به سیستم اعتماد نشود. سیستم ها نیز ممکن است اشتباه طراحی شده باشند.
  12. فرآیند صحیح، نتایج مناسب را به همراه خواهد داشت. اگر نتایج مناسب نیست یعنی فرایند صحیح نیست.
  13. وظایف کارکنان باید مشخص باشد اما امکان رشد داشته باشند.
  14. فقط از فناوری استفاده شود که آزمایش شده و قابل اعتماد باشد. این فناوری باید به کارکنان و فرایندها کمک کند نه اینکه بیشتر باعث سخت شدن کار ایشان شود.
  15. مدیرانی در شرکت کار کنند که فرهنگ سازمان و اهداف آنرا درک کرده و آنرا به کارکنان آموزش دهند.
  16. برای هر پروژه، تیم های تخصصی از نیروهای متخصص یا باتجربه که در داخل سازمان هستند تشکیل شوند و پاداش دریافت کنند.
  17. عملکرد سازمان را به چالش بکشید تا ایرادات مشخص شوند. اینگونه به مشتریان خود کمک خواهید کرد.
  18. حل کردن مشکلات ریشه ای باعث افزایش دانش سازمانی می شود.
  19. پرسنل را برای مدت کوتاهی در سایر واحدها بگذارید تا عملکرد آنها را نیز درک کنند.
  20. تصمیمات را به آرامی و پس از کسب نظر دیگران اجرا کنید (دستوری رفتار نکنید)
  21. تمام پرسنل سازمان در تمام سطوح وظیفه دارند به کشف و حل کردن مشکلات فکر کنند و بتوانند پیشنهاد دهند و برای آن تشویق شوند.
  22. راهی که نتیجه نمی دهد را رها کنید. شکست ها را باید پذیرفت. تغییر مسیر، یک تصمیم هوشمندانه برای پرهیز از نابودی است.
  23. وقتی تحویل یک محصول یا خدمت بسیار زودتر از برنامه است، شک کنید که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

بر اساس نظریات: تویودا، اوهنو، جیدوکا، مارکزبری، برمنر، داوسون، گلدارت، النگار، باس، تایچی