مجموعه رسانه های خط سوم

ممکن است اهداف بسیاری در راه اندازی یک رسانه وجود داشته باشد اما مشخص است که پرداختن به مسائل فرهنگی یکی از مهمترین زوایایی است که تقریبا همیشه در آن نقایصی وجود داشته است. همیشه در هر موضوعی از شاخه های علوم انسانی، دیدگاه های متفاوت و گاهی متضاد وجود دارد و همین باعث می شود که پرداختن به آنها باعث دلخوری هایی شود. اما تنها بخشی از از فرهنگ ایرانی که تمام اقشار در مواجهه با آن دیدگاه یکسانی دارند، ادبیات فارسی است و همین باعث می شود که ظرفیت بسیار بزرگی برای مخاطب قرار دادن جامعه ای حداکثری داشته باشد. با توجه به این عرایض، مجموعه رسانه های خط سوم با اهداف زیر توسط اینجانب و در اوقات فراغت شروع به فعالیت نمود:

  1. بیان گفتارهای ادبی و آشنایی نسل جدید با آن.
  2. احیای هویت ایرانی با محوریت ادبیات فارسی.
  3. یکچارچه سازی جامعه ای هزارتکه با محوریت مشترکات.
  4. کسب درآمد از درج تبلیغ در این رسانه ها (برای امور خیریه رایگان است).
  5. پرهیز از هرگونه جهت گیری اعتقادی، سیاسی و... که باعث افتراق شود.
  6. ایجاد رسانه ای برای اطلاعرسانی فعالیتهای خیریه و عام المنفعه.
  7. تسکین مشکلات عاطفی مخاطبین با بیان گفتارهای دلنشین فارسی.
  8. بیان رفرنس ها و معرفی آنها در بیان هر مطلب.
  9. پرهیز از هرگونه تفسیر.
  10. پرهیز از هرگونه وابستگی فکری، عقیدتی، مذهبی و...

خط سوم چیست؟

ممکن است توضیح مبانی فکری خط سوم کمی طولانی باشد بنابراین برای مطالعه می توانید به مبانی خط سوم مراجعه فرمایید اما دلیل انتخاب این نام، اشاره به گفتاری از شمس تبریزی در باب عرفان است. با توه به اینکه انتخاب این نام کاملا بکر بود، وجه تمایز قابل توجهی با سایر پیج های مشابه داشت که همین مسئله باعث استقبال اقشار مختلف از آن گردید.

رسانه های خط سوم:

در ابتدای راه اندازی مجموعه رسانه های خط سوم، بودجه قابل توجهی برای این هدف وجود نداشت بنابراین از شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، و شبکه های اشتراک ویدیو به شرح زیر استفاده شد:

  • توییتر: قطعا موفق ترین رسانه ای که فعالیت در آن انجام شد توییتر بود. با توجه به محدودیتهای توییتر، سعی شد که از سال 2019 به صورت منظم و روزانه ابیاتی از شاعران مطرح توییت شود که تا امروز ادامه داشته و گاهی به معرفی کتاب، یا سخنان عارفان نیز پرداخته می شود. این رسانه در حال حاضر 42.000 نفر دنبال کننده دارد (که این رقم در توییتر بسیار موفقیت آمیز است) و در هر ماه حدود 3.500.000 نفر به نحوی با توییت های خط سوم در ارتباط هستند (کل حاضرین توییتر فارسی حدود 11 میلیون نفر برآورد می شود). به بیان ساده تر، بعید است از اهالی توییتر باشید و این پیج را نشناسید.

آمار پیج توییتر در ده تیرماه 1402

آمار پیج توییتر در 10 تیرماه 1402

  • وب سایت: به دلیل آنکه اکثر شبکه های اجتماعی خارجی در ایران فیلتر هستند، لازم بود که بتوان از یک بستر ایرانی نیز استفاده شود اما شبکه های اجتماعی و پیامرسان های ایرانی به هیچ وجه از نظر زیرساخت و امکانات مناسب نبودند. همچنین بسیاری از افراد آنچه که می خواهند را در گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر می یابند بنابراین لازم بود که محیطی در بستر وب نیز وجود داشته باشد. محتوای این رسانه عینا همان چیزی است که در اینستاگرام نیز نوشته می شد و از سه سال گذشته تا امروز بیش از 360.000 نفر از این پایگاه وب دیدن کرده اند. اکثر محتوای این رسانه را مقالاتی کوتاه و به زبان ساده تشکیل می دهند. جایگاه محتوهای موجود در این رسانه در برخی از عبارات حتی بالاتر از ویکی پدیا بوده نشانگر سئوی موفق آن است.

آمار وب سایت در ده تیرماه 1402

آمار وب سایت در ده تیرماه 1402

  • آپارات و یوتوب: در زمان آماده سازی محتوای اینستاگرام، گاهی لازم بود که محتواهای ویدیویی نیز طرای شوند و از این محتوا می شد در شبکه های اشتراک گذاری ویدیو نیز استفاده کرد. اکثر این ویدیوها شامل تایپوگرافی یک مصرع یا بیت که همراه با یک موسیقی متنایب با همان موضوع است ساخته شده اند. این ویدیوها در سه سال گذشته حدود 300.000 بار در آپارات بازدید شده اند. به دلیل فیلتر بودن یوتوب، قطعا بازدید در این رسانه کمتر بوده است.

آمار صفحه آپارات در ده تیرماه 1402

آمار صفحه آپارات در 10 تیرماه 1402

  • پیج خدمات خیریه: اگه به بخش مسولیت اجتماعی این وب سایت مراجعه کرده باشید، با انبوهی از فعالیتهای عام المنفعه مواجه شده اید که در گذشته انجام شده اند. تصاویر مرتبط با این فعالیتها در پیج اینستاگرام درج شده تا علاقمندان و خیرین بتوانند با آنها آشنا شوند.

پیج خیریه در ده تیرماه 1402

پیج خیریه در 10 تیرماه 1402

  • پیج اینستاگرام: اولین رسانه ای که از مجموعه رسانه های خط سوم راه اندازی شد پیج اینستاگرام بود. در این رسانه با بیان مشترکات ادیان، مذاهب و خلاصه ای از نتایج تحقیقات در باب عرفان و تصوف پرداخته شده و برخی نیز نقد شده اند. مطالب این پیج در زمان خود با استقبال گسترده ای مواجه شد و تا 10.000 نفر نیز رسید اما چون مباحث مطرح شده دارای دیدگاه های تخصصی بود، با جنس رسانه اینستاگرام سنخیتی نداشت و به رسانه های دیگری مانند سایت، آپارات، یوتوب، و توییتر منتقل گردید که نتایج موفقیت آمیز آنرا در بالا مشاهده فرمودید.

پیج اینستاگرام در 10تیرماه 1402

پیج اینستاگرام در 10تیرماه 1402

  • فیسبوک، تلگرام، تامبلر: برای پوشش کامل و حضور در تمام شبکه های اجتماعی لازم بود که محتوا های تولید شده در تلگرام، فیسبوک و تامبلر نیز درج شود. یکی از مهمترین اهداف حضور در این شبکه ها، دریافت بک لینک برای ارتقای جایگاه سایت بود. با وجود آنکه ایرانیان به ندرت از فیسبوک استفاده می کنند اما پیج خط سوم در فیسبوک توانست 6000 عضو را جذب کند که نوعی رکورد محسوب می شود. در حال حاضر فعالیت خاصی در این شبکه ها انجام نمی شود و محتوای آنها با پیج اینستاگرام یکسان است.

پیج فیسبوک در 10 تیرماه 1402

پیج فیسبوک در 10 تیرماه 1402

  • لینکدین: پیج خط سوم در لینکدین ساخته شده و صرفا جنبه رزرو برای استفاده های آتی را دارد.
    • ورود به پیج لینکدین

جمع بندی:

همانطور که در بالا مشاهده فرمودید، با برنامه ریزی و عملکردهای مندرج در فوق، این موفقیت کسب شد که جمعیت قابل توجهی از مخاطبین با محتوای تولید شده توسط اینجانب و درج شده بر بسترهای رایگان آشنا شده اند و این روند در آینده نیز ه صورت اتوماتیک ادامه خواهد داشت. از این جهت می توان گفت که فعالیت رسانه ای خط سوم موفقیت آمیز بوده و اهدافی که در ابتدا بیان شد محقق شده اند. در حال حاضر برند خط سوم یکی از تاثیرگزاران فضای فرهنگی فارسی در فضای مجازی است.