مدیریت سوابق دیجیتال
مدیریت سوابق بیشتر اشاره به موارد زیر دارد و همان حافظه سازمانی است. توجه شود که سوابق شامل هردو نوع فیزیکی و الکترونیکی است :
- بایگانی، مرتب سازی و نگهداری از اسناد شرکت
- مشخص سازی مدت زمان نگهداری داده های مفید و سپس حذف آن شوند
- بستر ذخیره سازی و تمهیدات نگهداری از دانش مانند بک آپ گیری مستمر
- رکورد بندی یا دسته بندی سوابق مرتبط به هم و فهرست سازی
- حذف سوابق تکراری
- حذف سوابق ناواضح که قابلیت اصلاح ندارند
- تشخیص داده های بی اهمیت و تفکیک آنها از سوابق مفید
- تنظیم تمهیداتی برای تغییرناپذیری سوابق مثلا در داده های الکترونیکی
- تعیین سطح دسترسی کارکنان برای دسترسی به سوابق و تعیین اجازه ی مشاهده، تغییر، و حذف برای آنها
- تنظیم لیست ثبت تاریخ دسترسی افراد به سوابق
- استفاده از طرح بازیابی فاجعه یعنی تهیه بکآپ از داده ها حتی داده هایی که موعد حذف آنها فرا رسیده است
- سوابقی که درحال حاضر در مرحله ی تکمیل در واحدها است نیز باید بصورت مستمر بکآپگیری شوند تا اگر ناخواسته دچار تخریب یا حذف شد، یک نسخه بکآپ از آن که مربوط به مثلا هفته ی قبل است وجود داشته باشد. این یعنی بکآپگیری فقط مربوط به اسناد پایان یافته نیست به این دسته سوابق جاری یا سوابق فعال گفته می شود.
- تشخیص محرمانگی اسناد
- تنظیم راه حل دفاعی یعنی تنظیم سنجه هایی که بر اساس آن بتوان خرابکاران را با دلیل و سند شناسایی کرد
- سوابق معمولا در سه دسته سازمانی، صنعتی، و قانونی نیز طبقه بندی می شوند
- اجرای طرح مدیریت سوابق منوط به همکاری مدیریت سازمان و قلمداد شدن آن بعنوان وظیفه برای پرسنل است
بر اساس نظریات: مولر، فروین، فیث، کوک، لیویت، شلنبرگ، یو، آردیوید، تارانتینو، مگیل، هیل، هولم، کاراواکا، سوایر، ریاز