تجزیه و تحلیل قرابت و قوانین یادگیری انجمنی

این یک مدل آماری است که نشان می دهد فروش چه کالاهایی با یکدیگر قرابت دارد. مثلا در یک نتیجه ی عجیب مشخص شد پدرانی که پوشک می خرند، تا ۶۰٪ احتمال دارد که آبجو هم بخرند! و با چینش پوشک در کنار آبجو، فروش آبجو رشد چشمگیری داشت. در مثال دیگر، آمازون بر همین مبنا سایر کالاها را به مشتریان خود پیشنهاد می دهد مثلا افرادی که کتاب تاریخ پرتغال را می خوانند احتمالا به دریانوردی نیز علاقه دارند. برای پیدا کردن قرابت کالاها یا مشتریان، باید سبد خرید مشتریان داده کاوی شود تا پارامترهای مشترک یافته شود. همچنین با توجه به دفعات تکرار نسبت به کل می توان برای آن درصد اطمینان نیز فرض کرد که در تصمیم گیری ها مهم است مثلا درصد اطمینان خرید همزمان پوشک و آبجو ۶۰٪ است. از این روش برای رشد فروش، افزایش رضایتمندی، شناسایی صنایع نزدیک جهت همکاری تجاری جهت فعالیتهای آتی استفاده می شود و جزو تحقیقات بازار و شناخت رفتار مصرف کننده طبقه بندی می شود.

بر اساس نظریات: لاروس، سانیدا، وارلامیس، آگراوال