آموزش فروش در شبکه های اجتماعی

تمرکز این نوع فروش بر شبکه های اجتماعی است و ترکیبی با دیجیتال مارکتینگ فرض می شود و دارای شرایط زیر است:

  1. تمام کارکنان سازمان موظف به فعالیت فروش اجتماعی هستند و هرکدام یک پایانه اند. باید دستورالعمل ها توسط واحد برند تنظیم و استفاده از شبکه ها توسط واحد مارکتینگ آموزش داده شود
  2. اطلاعات تمام مشتریانی که به پرسنل رجوع می کنند، باید به واحد فروش داده شود
  3. پرسنل باید در رویدادهای شاخص برای شرکت، نسبت به نشر محتوا در شبکه های اجتماعی خود اقدام کنند این کار پروموشن را افزایش می دهد و مانند بازاریابی شبکه ای است
  4. برای تمام پرسنل باید در این زمینه KPI یا شاخص عملکرد درنظر گرفته شود تا همه ملزم به آن باشند و یا مورد تشویق قرار گیرند
  5. شبکه های اجتماعی پایانه های رسمی مانند وب‌سایت ها نیستند و اصل بر ارتباط با مخاطب است پس رفتار و گفتار شما نباید مشابه سایت باشد. بهتر است در شبکه های اجتماعی از گفتار غیر رسمی همراه با چهارچوبهای کلی استفاده شود تا به برند نیز لطمه نخورد
  6. در شبکه های اجتماعی، خریدار و فروشنده باید به مرحله تعامل واقعی برسند مانند زمانی که دو دوست باهم صحبت می کنند با همان گفتار. مشاهده تبلیغات خشک و مستقیم را نمی توان تعامل واقعی دانست.
  7. بهتر است کارمندان از روزمره‌های خوشایند خود که در شرکت رخ می دهد در شبکه های اجتماعی درج کنند. بعضی از شرکتها خودشان چنین محتواهایی را در اختیار کارکنان قرار می دهند
  8. باید از درج تبلیغات آشکار در شبکه های اجتماعی پرهیز کرد
  9. بهتر است شبکه های اجتماعی بعنوان پشت صحنه ی فعالیتهای شرکت با رویکرد ترغیب کننده باشد. این باعث افزایش وفاداری می شود.
  10. خوب است که تجربه خوشایند مشتریان از محصولات و خدمات شرکت در شبکه های اجتماعی بازنشر شود مثلا ریتوییت یا استوری
  11. استخراج و آنالیز داده از شبکه های اجتماعی که مشتری در تعامل واقعی با شرکت است، برای تصمیم گیری ها و آینده پژوهی بسیار مفید است
  12. پروفایل های شرکتی باید حتما دارای اطلاعات دقیق، مسئول پاسخگویی، برنامه منظم درج، قالب مشخص برای محتوا، و ارائه گزارشات منظم باشند
  13. فروش در شبکه های اجتماعی از طریق قیف فروش منحصر به خود انجام می شود. فروشنده باید از قبل برایش برنامه داشته باشد
  14. شبکه های اجتماعی محل بسیار خوبی برای تحقیقات بازار است و نظرات مشتریان را به خوبی منعکس می کند
  15. با توجه به قواعد برندسازی شخصی، شبکه اجتماعی بستر مناسبی برای افزایش شبکه سازی فردی و کاری است
  16. باید از شبکه های اجتماعی برای گسترش و مدیریت ارتباطات اجتماعی به دقت استفاده شود. سوالات پاسخ داده شوند و کسی رها نشود
  17. شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای یافتن کارمندان مستعد است.
  18. برنامه بازاریابی اجتماعی توسط واحد مارکتینگ برای کارکنان مشخص می شود.

بر اساس نظریات: الان‌جیانگ، بچر، براونینگ، آدامسون، دیکسون، تومن، واینبرگ، دانکور)