مدیریت ارزش مشتری CVM:
این نظام از مدیریت ارتباط با مشتری CRM متفاوت است اما می تواند با آن ادغام شود و سعی در حل چهار مسئله دارد:
- از طریق سفارشیسازی مشوق ها و ارائه محصولات مطابق علایق مشتری، چرخه حیات مشتری را طولانی تر کند
- نحوه تعامل هدفمند با هر مشتری را با توجه به خصوصیات مشتری سفارشیسازی کند
- کانالهای ارتباط با مشتری را متناسب با ظرفیت سازمان و علایق مشتری سفارشیسازی کند
- عملکردها و فرآیندهای ارتباط با هر مشتری مشخص و سفارشیسازی شود.
تمام انجام این سفارشیسازیها بر مبنای تحلیل دقیق مشتری و وجود امکانات کافی برای انجام است. چنانچه امکانات کافی موجود نباشد، سعی می شود میانگین انتظارات مشتریان برای تغییرات عمومی فرض شود. البته باید دید که اولویت درآمدی سازمان وابستگی بیشتری به کدامیک از دسته های مشتریان دارد و آنها در اولویت تصمیم گیری قرار گیرند که بر اساس تحقیقات بازار و رفتار مصرف کننده و برآیند تصمیم «دپارتمان پشتیبانی فروش» اخذ می شود.
بر اساس نظریات: هنر، کولوویچ، آنا