بخش بندی مقاله مناسب برای سئو

بخش بندی مقاله به کاربران کمک می کند تا بتوانند مطالعه آسان تری داشته و تجربه کاربری بهبود یابد. تجربه کاربری به صورت مستقیم بر روی SEO تاثیری ندارد اما چنانچه بتوانیم تجربه خوبی را برای کاربر فراهم کنیم، احتمال حضور مجدد او در سایت ما افزایش می یابد و این مولفه باعث بهبود امتیاز سایت در موتورهای جستجو می شود. اصلی ترین دلایلی که باید مقالات را بخش بندی کرد به شرح زیر است:

  1. باعث بهبود تجربه کاربری و رشد جایگاه سایت در موتورهای جستجو می شود.
  2. به کاربر این حس را القا می کند که مقاله دارای محتوای علمی مناسبی است.
  3. می توان از عناوین مختلفی برای پاراگراف ها استفاده کرد که تاثیر بسیار زیادی در SEO دارد (روش انتخاب عناوین به صورت جداگانه توضیح داده می شود که اتفاقا مهم ترین مسئله در مقاله نویسی با هدف سئو است).
  4. باعث انسجام محتوا می شود و ممکن است بعدا به عنوان رفرنس معرفی شود.

بخش های مقاله در سایت

معمولا بخش های یک مقاله شامل مواردی است که در ادامه بیان می شود. نمونه ی صحیح درج مقاله را می توان ویکی پدیا دانست و پیشنهاد می شود برای درج بهتر بخشهای زیر، به بررسی یک مقاله در ویکی پدیا بپردازید:

  • مقدمه/خلاصه: این بخش باید حداکثر 50 کلمه بوده و آنقدر جذاب باشد که کاربر را به مطالعه مقاله ترغیب کند. (توجه شود که 50 کلمه شامل استاندارد گوگل نیست ولی منظور آن است که کلیات اساسی و جذاب مقاله در متنی بسیار کوتاه بیان شود). بهتر است در این بخش مسائلی مثل فروش محصول یا اهداف مارکتینگ مطرح نشود تا کاربر حس نکند که با یک محتوای تبلیغاتی مواجه است و متن مقاله را بخواند.
  • فهرست: وجود فهرست علاوه بر اینکه باعث انسجام مقاله می شود، به کاربر اینطور القا می کند که دارای بار علمی قابل قبولی است.
  • سرفصل ها: انتخاب نام سرفصل ها در بخش کلمات کلیدی به صورت کامل بیان می شود اما موارد مهمی که در نوشتن سرفصلها باید توجه داشت به شرح زیر است:
    • هر سرفصل حداقل یک پاراگراف باشد و هر پاراگراف حدودا 100 کلمه داشته باشد. (دقت شود که پاراگراف ها بیش از حد طولانی و بیش از حد کوتاه نباشد.
    • عنوانی که برای سرفصل انتخاب می شود یک بار عینا در متن پاراگراف نیز درج شود تا موتور جستجو بفهمد که متن پاراگراف با عنوانی که برای آن پاراگراف انتخاب شده کاملا مرتبط است. این موضوع باعث رشد جایگاه مقاله در جستجوهای گوگل می گردد.
    • تمام سرفصل های مقاله از نظر محتوا به یکدیگر مرتبط باشند مثلا اینطور نباشد که یک پاراگراف درمورد شیر باشد و یک پاراگراف درمورد جاروبرقی.
    • بهتر است هر پاراگراف لینک به سایر صفحات سایت داشته باشد. (به ازای هر 100 کلمه 1 لینک درج شود و توجه شود که بیشتر از این نباشد. تعریفی تحت عنوان لینکزار وجود دارد یعنی صفحاتی که لینک های متعددی به صفحات مختلف دارند و گوگل این سایتها را اسپم می کند).
    • بهتر است برای هر پاراگراف یک تصویر درج شود و توضیحات تصویر (ALT) نیز با عنوان آن پاراگراف یکسان باشد.
  • نقل قول‌ها و مثال‌ها: استفاده از مثالها و نقل قول ها باعث افزایش غنای یک مقاله می شود و به مخاطب کمک می کند که اولا مسئله را بهتر درک کند و ثانیا به کیفیت محتوا بیشتر اعتماد نماید. باید توجه داشت که در مقاله های تخصصی و حساس (مانند پزشکی و سلامت) حتما نقل قول و یا آمار با استناد به یک رفرنس معتبر انجام شود.
  • نتیجه‌گیری: وجود نتیجه گیری از چند جهت مهم است:
    • باعث می شود که متن مقاله طولانی تر شود که در SEO حائز اهمیت است.
    • باعث تکرار مباحث مهم می شود و گوگل می فهمد که در این مقاله چندین بار به آن اشاره شده است.
    • باعث می شود که مخاطب بتواند در نهایت به نتیجه ای برسد که نویسنده می خواهد (مثلا نیاز به خرید یک محصول)
  • رفرنس‌ها: این بخش کمک می کند که کاربر بتواند نسبت به اعتبار محتوای مقاله اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، گوگل نیز علاقه خاصی به مقالات دارای رفرنس دارد و مهم است که حتما در عنوان این بخش از کلمه رفرنس یا منابع استفاده شود.

 کل مقالات و آموزشهای مرتبط با سئو: آموزش جامع SEO