انواع هرزنامه و سئوی کلاه سیاه

همانطور که هکرها به دو دسته کلاه سفید (افرادی که با هدف تست نفوذ و رفع ایرادات فعالیت می کنند) و کلاه سیاه (افرادی که با هدف اخاذی و تخریب فعالیت می کنند)، فعالیتهای SEO نیز شامل سئوی کلاه سفید (استفاده از روشهای مجاز) و سئوی کلاه سیاه (استفاده از روشهای ممنوعه) است. در سئوی کلاه سیاه عملا سعی می شود که موتورهای جستجو را فریب داده و جایگاه بهتری در جستجوی آن کسب شود. توجه شود که اکثر این روشها توسط الگوریتم های پاندا و پنگوئن شناسایی می شوند و با برخورد بسیار سخت (مثلا محرومیت برای همیشه) مواجه خواهند شد بنابراین پیشنهاد می شود که هرگز از روشهای ممنوعه استفاده نشود. کارهایی که در سئوی کلاه سیاه انجام می شود و البته موتورهای جستجو به آسانی آنها را شناسایی می کنند به شرح زیر است:

هرزنامه متنی

  1. عبارات کلیدی مهندسی شده: مثلا یک سایت کلاهبرداری سعی می کند خود را به عنوان سایتی برای هواداری از موسیقی رپ معرفی کند تا از علاقمندان این موسیقی کلاهبرداری کند. این موضوع را موتورهای جستجو متوجه می شوند که این سایت تا دیروز فعالیت دیگری داشته است.
  2. متن فریبکارانه: درج متن نامرئی، بسیار ریز، یا همرنگ با زمینه که فقط با هدف خواندن توسط موتور جستجو نوشته شده باشد با سرعت تخلف تشخیص داده می شود.
  3. تگ های تایتل و دسکریپشن: (یعنی عنوان و توضیحاتی که از سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود) در گذشته این بخشها مهم بودند و برخی از سودجویان، این بخشها را مملو از عبارات کلیدی می کردند اما در حال حاضر این بخشها در رتبه بندی سایتها بی تاثیر است.
  4. صفحات درگاه: به صفحاتی از سایت گفته می شود که با هدف سئو نوشته شده اند تا جایگاه بالایی در جستجو داشته باشند اما کاربرانی که به آنها وارد می شوند را به صفحاتی دیگر هدایت می کنند. این کار ممکن است از طریق استفاده از کلید «برای مشاهده کلیک کنید» انجام شود تا کاربر پس از کلیک به صفحه ای دیگر منتقل شود. در مواردی نیز این کار به صورت اتوماتیک و بدون سوال پرسیدن از کاربر انجام شود.
  5. سایت های اسکراپر: این سایتها اطلاعات را از سایر سایتها می خوانند و در سایت خود کپی می کنند اما چون اطلاعات را از سایتهای متنوعی کپی و باهم مخلوط کرده اند، محتوای آنها به عنوان کپی شناسایی نمی شوند. این سایتها نیز در بلک لیست گوگل هستند.
  6. تغییر مقاله: برخی از سایتها محتوای سایتهای دیگر را کپی کرده و متن آنها را از طریق نویسندگان واقعی و یا هوش مصنوعی بازنویسی می کنند. گوگل تشخیص می دهد که این یک محتوای جدید نیست بلکه دزدیده شده و بازنویسی است. (حتما از محتوای جدید برای نوشتن متن استفاده کنید)
  7. ترجمه و یا تولید محتوای متنی با هوش مصنوعی: گوگل اینگونه محتواها را شناسایی کرده و اسپم می کند.

لینک‌های اسپم

  1. لینک‌زار: توضیح بصورت جداگانه ارائه شده است اما به صورت خلاصه یعنی مجموعه ای از سایتها که با هدف بالا بردن رنک خود به همدیگر لینک می دهند.
  2. شبکه وبلاگ: دریافت لینک از وبلاگ هایی که مانند بلاگفا و امثال اینها که هر وبلاگ محتوای متفاوتی دارد مفید نیست بلکه مخرب است.
  3. لینک مخفی: اگر به سایت شما لینکی ارجاع شده باشد که در سایت مقصد بصورت Hiden ، همرنگ با زمینه و... به نحوی که کاربر نتواند آنرا ببیند امتیاز منفی است.
  4. سایتهای جعلی: ممکن است شخصی سعی کند چند سایت را فقط با هدف سئو و دریافت لینک و رشد سایت اصلی خود ایجاد کند. این موضوع را گوگل تشخیص می دهد.
  5. وبلاگ های اسپم: وبلاگ هایی هستند که اطلاعات خود را از سایر سایتها کپی کرده و آنها را به نحوی مخلوط می کنند که محتوای جدید شناخته شود و سپس به سایت هدف لینک می دهند. این مورد نیز مانند سایتهای جعلی است و موتورهای جستجو متوجه می شوند.
  6. خرید دامنه های منقضی شده: برخی افراد سعی می کنند دامنه های معروف را به محض سررسید تاریخ انقضا خریداری کرده و سریعا به سایت خود لینک دهند. برای جلوگیری از این کلاهبرداری لازم است حواستان به تاریخ انقضای دامنه باشد و آنرا به موقع تمدید کنید.
  7. صفحات محتوای باز: بعضی سایتها مانند ویکی پدیا قابلیت ادیت توسط همه را دارند. سودجویان می توانند لینکهای خود را در آنها قرار داده و سایت خود را رشد دهند که البته گوگل متوجه می شود.
  8. نظر هرزنامه: قرار دادن لینک در بخش نظرات سایتهای دیگر نه تنها مفید نیست بلکه تخلف شناخته می شود.
  9. صفحات و سایتهای میرور (آینه): برخی از سایتها به صورت اتوماتیک محتوای چندین سایت مرتبط با یک کلیدواژه را در خود ذخیره می کنند. این کار به صورت موقت باعث افزایش رتبه آنها می شود.
  10. پنهانکاری یا  Cloaking: اگر یک سایت از طریق کد تلاش کند محتوایی که به گوگل نشان می دهد با آنچه که کاربر می بیند متفاوت باشد پنهانکاری گفته می شود که جرایم بسیار سختی دارد.

توجه: ری‌دایرکت کردن صفحات (یعنی انتقال اتوماتیک کاربر در یک سایت از صفحه ای به صفحه دیگر) تخلف محسوب نمی شود.

بر اساس نظریات: سالیوان، مارس، گارسیا-مونیکا، زوزه، وایدمن، ماناک، ناجورک، مونتی، سگال، دیویسون، شرایبر، بافورد، فینین، بیوانز.

کل مقالات و آموزشهای مرتبط با سئو: آموزش جامع SEO